Ik heb het eindelijk geprobeerd!

Na het vele uitstellen ben ik toch begonnen met groene smoothies te maken.
Ik vond het een raar idee om groenten toe te voegen aan mijn fruitig drankje waar ik zo gesteld op was.
Totdat ik het lef had om (intussen al een aantal weken geleden) mijn eerste pak spinazie uit de Albert Heijn te kopen.

Mijn bevinding? Ik wil dit meer maken!
Ik begin meer en meer te experimenteren en verschillende groenten aan mijn smoothie toe te voegen.
Op deze manier heb ik dagelijks voldoende groente en fruit binnen op een eenvoudige manier.

IMG_2345bew

Tast jij ook nog wat in het donker als het aankomt op het vlak van groene smoothies?
Doe het dan ook zoals mij. Ik moet toegeven dat het met veel trial en error was maar dat hoeft bij jou niet als je mijn tips volgt 😉

Er bestaan talloze recepten. Maar dit is mijn eerste recept voor een ‘green smoothie’ te maken. Een ideale combinatie met vooral fruit om mee te beginnen!
Presentation2

De ingrediënten

Spinazie

Aan de basis van iedere groene smoothie ligt een groene bladgroente en ik heb gekozen voor spinazie.
De smaak van het fruit overheerst bij deze smoothie enorm waardoor je de spinazie eigenlijk amper proeft.
Waarom voeg je het dan toe? Dit groen blad met harde nerven bevat vitamine A, B en C. Verder bevat spinazie erg veel vezels en kalium, calcium en ijzer. Bovendien bevat 100 gram van deze bladeren amper 15 kcal. Dus het biedt zeker een meerwaarde aan je gezonde drankje!

Spinazie is bijna het hele jaar door verkrijgbaar in je supermarkt. Je koopt best de bladeren die er fris groen en stevig uitzien. Pas op spinazie is wel zeer kwetsbaar aangezien het overwegend uit water bestaat.
Er werd mij aangeraden om je spinazie op de dag van aankoop te gebruiken. Maar naar mijn bevindingen is de groente zeer lang houdbaar, tenminste als je ze goed bewaart.
Ik kom soms een week toe met hetzelfde pak spinazie.

 

Appel

Ik heb een Granny Smith gebruikt. Dit is waarschijnlijk één van de meest bekende groene appels. Hij heeft een vrij zure smaak maar dat is blijkbaar afhankelijk naargelang het seizoen.
Deze bron aan vitamine C is zeer gezond. Verder bevat zo’n appel ook veel antioxidanten die belangrijk zijn voor ons lichaam.

 

Green smoothie 4

 

 Banaan

Volgens Wikipedia is een banaan ‘een langwerpige, licht gebogen vrucht, die afkomstig is van de bananenplant’.
Maar hiermee breng ik jullie waarschijnlijk niks nieuws bij.

Dit populaire fruit bevat onder andere vitamine B3, B6, A en C en kalium, magnesium en ijzer.
Als je 100 gram verse banaan opeet dan komt dit gemiddeld overeen met 100 calorieën.

Maar pas op! Te veel bananen eten is ook niet goed… Ondanks dat het weinig vet bevat voorziet dit sportfruit je lichaam aan snelle suikers. Ik hoor mijn mama vaak zeggen dat bananen vooral goed zijn om snel veel energie te krijgen.
Verder is dit fruit ook werkzaam tegen brandend maagzuur door zijn zuurremmende eigenschap.

Wikipedia wist mij echter nog een paar leuke weetjes bij te brengen. Dat ze bijvoorbeeld in Suriname spreken over een bacove als het gaat om de vrucht gaat die rechtstreeks uit de schil gegeten kan worden. Ze spreken enkel van banaan als het om groene bakbananen gaat. In Indische gerechten wordt de banaan blijkbaar meestal pisang genoemd, het Maleise woord voor de vrucht. Ook in het Afrikaans kent men dat woord, maar dan gespeld als piesang.

Green smoothie 5

Appelsiensap

Als je een smoothie maakt heb je ook altijd een vloeistof nodig. Ik heb gekozen voor vers geperst appelsiensap maar je kan bijvoorbeeld ook water, kokos- of amandelmelk gebruiken.

Deze citrusvrucht werkt ontstekingsremmend en zit boordevol vitamine C.

Green smoothie 6

Nadat je alle ingrediënten hebt gesneden en je sinaasappelsap hebt geperst, doe je het allemaal in de blender. En blenden maar tot er een egale groene smoothie ontstaat!

Green smoothie 2Green smoothie1
Ik kan mijn blender op kot zeer gemakkelijk omtoveren tot een drinkbus door van dop te veranderen. Hierdoor kan ik zeer gemakkelijk een smoothie meenemen naar de les.

IMG_2438bewIMG_2439bewIMG_2440bew

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Smoothieonthego

 

 

Veel smoothie plezier!

IMG_2337bew

 

Sharing is caring!
Share:
Louise
Written by Louise
Hallo iedereen! Mijn naam is Louise. Ik ben een optimistische en sociale 20-jarige bezige bij.