In september vertrokken mijn vriend en ik voor zo’n drie weken naar Cuba. Intussen is ons vakantiekleurtje jammer genoeg vervlogen en is het back to the real life maar ik neem jullie graag mee op onze route door Cuba. Benieuwd naar onze reis door dit mooie land waar de tijd is blijven stilstaan? Let’s go!

Een heel klein stukje geschiedenis voor wie het nog niet wist, maar Cuba is een heel communistisch land. Na de staatsgreep van Fidel Castro in 1959 veranderde het regime helemaal. En dat is nog steeds het geval. Het lijkt wel of de tijd er is blijven stilstaan. Maar dat is langzaamaan aan het veranderen, wat we alleen maar kunnen toejuichen voor het welzijn en comfort van de Cubanen. Je hoort steeds ‘wie het echte Cuba wil zien, moet niet wachten en het nu bezoeken’. Wij zeggen: yes, gaan!

Wil je meer weten over hoeveel we uitgaven op deze reis? Je leest er alles over in deze blogpost.

Havana – 3 nachten

Wij begonnen onze mooie reis in Havana, waar we na een 10 uur durende vlucht vanuit Amsterdam landden.

Via internet had ik een casa particular geboekt, een soort B&B dus, en zij kwamen ons ook ophalen aan de luchthaven. Een eerste ritje in een echte oldtimer. Wij verbleven in Vedado, een hippere buurt in Havana. De meeste bezienswaardigheden liggen echter in Old Havana, het oude Havana. Aangezien de taxiritjes steeds 5 CUC kosten, zouden we een volgende keer eerder in het oude stadsgedeelte verblijven.

In Havana bleven we 3 nachten. We kwamen pas laat aan op onze eerste dag, en hadden dus eigenlijk maar 2 volle dagen in de stad. Op onze eerste dag deden we meteen een Free Walking Tour in Havana. Zeker een aanrader, zo ken je de stad al iets beter en heb je meteen al een heel aantal bezienswaardigheden gezien. Wie wat langer naar Cuba gaat, kan zeker nog een extra dag in Havana verblijven. Havana is absoluut een must-do wanneer je naar Cuba gaat. Kleine, schattige straatjes met kleurrijke huizen, lekkere restaurantjes en veel diversiteit: ik kan het alleen maar aanraden.

Vinales – 3 nachten

Next stop: de vallei van Vinales! Ik moet bekennen dat we volgens onze planning eigenlijk een nachtje meer in Havana en een nachtje minder in Vinales zouden verblijven, maar op vakantie vervliegt ook ons gevoel voor tijd een beetje en zo hadden we dus een extra dagje in deze mooie, groene vallei. In Vinales is er niet zo heel veel te beleven, maar je geniet vooral van al het groen en de rust. Wij gingen paardrijden in Vinales waarbij we met een plaatselijke gids door de vallei reden en onder andere de tabaksplantages en koffiebranderijen bezochten. Ik vond het heerlijk, al was het ook behoorlijk vermoeiend. Jammer genoeg werd mijn vriend daarna ziek, wellicht iets verkeerd gegeten. We hebben het de volgende dagen in Vinales erg rustig gehouden.

Playa Larga – 2 nachten

Playa Larga, of de Varkensbaai, heeft een rijke geschiedenis. Deze baai ligt aan de Caraïbische zee en heeft dus prachtig helder, warm water. Toen we toekwamen, bleek het er al 2 dagen te regenen. Oh no! Wat we erg graag wilden doen in Playa Larga, was duiken. Gelukkig klaarde het de dag erna een beetje op en konden we de duikinitatie volgen. En ik vond het heerlijk! Dit wil ik alleszins nog een keer gaan doen, ik denk er zelfs over om mijn PADI diploma te halen dit jaar. Het stadje is verder niet erg bijzonder, voor wie niet wil snorkelen of duiken is Playa Larga dus niet echt een must-do.

Cienfuegos – 1 nacht

Dit stadje met Franse koloniale invloeden, doet me wat denken aan een Europese stad. Ideaal om er een nachtje te verblijven en het stadje één dag te bezoeken, langer hoef je er echt niet te blijven. Wij zagen mooie, grote huizen en paleizen en genoten van de Europese sfeer die er hing.

Trinidad – 3 nachten

Trinidad was de laatste stad die we zouden bezoeken, maar was zeker één van onze favoriete plekjes. Normaal gezien zouden we een nachtje minder in Trinidad verblijven en in Santa Clara het mausoleum van Che Guevara bezoeken, maar orkaan Irma strooide roet in het eten.

Trinidad is een oude, koloniale stad met kleine kasseistraatjes. Ze staat op de lijst met Werelderfgoed van UNESCO en wij vonden het echt een must-do wanneer je in Cuba bent. In Trinidad moet eigenlijk niks en er is ook niet bijzonder veel te bezoeken, maar wij vonden het heerlijk om door de kleine straatjes te dwalen. Eén van de hoogtepunten van onze reis was zeker een avond in Casa de la Música. Bovenaan het centrale pleintje in Trinidad is een bar waar ’s avonds salsabands optreden. Doen!

Varadero – 4 nachten

Omdat we min of meer uitgerust naar huis wouden komen, besloten we om een kleine vakantie aan onze vakantie te plakken. We verbleven daarom 4 nachten in een all-inclusive resort waar we konden genieten van een uitgebreid buffet, een mooi zwembad en de zee vlak aan ons hotel. Op de eerste dag werd ik ziek, en daar heb ik jammer genoeg nog 2 dagen last van gehad. Ik heb het grootste deel van onze mini-vakantie dus jammer genoeg in onze hotelkamer doorgebracht. Niet fijn, maar niks aan te doen! Wij verbleven in het Melia Varadero resort.
In Varadero is verder eigenlijk niks te zien of te beleven.

Eigenlijk zouden we trouwens 3 nachten in een resort in Cayo Santa Maria verblijven, een klein schiereiland waar het heel rustig en mooi is. Door Irma konden we hier helaas niet meer verblijven, maar ik zou je zeker aanraden om wat meer info op te zoeken over Cayo Santa Maria en Cayo Coco.

Havana – 1 nacht

Varadero was jammer genoeg ook bijna het einde van onze reis. Om zeker te zijn dat we onze terugvlucht zouden halen (en een beetje centjes te sparen, want een nacht in een casa is een stuk goedkoper dan een nacht in een resort) sliepen we de laatste nacht in Havana. Op onze allerlaatste dag gingen we nog even naar het oude centrum, en kochten we enkele souvenirs. Daarna was het tijd om terug te keren en vlogen we terug naar Amsterdam. Met een heleboel mooie herinneringen.

Staat Cuba ook op jouw travel bucketlist? Of ben je er al eens geweest?
Een tip voor wie binnenkort naar Cuba gaat: op de blog Travel.Create.Repeat vonden wij heel veel handige info.

Xx

Hanne

Share:
Written by Hanne
Hoi! Ik ben Hanne. Catlover - dansgrage levensgenieter - foodie.