Susadayxin chào! Beide uitdrukkingen betekenen hallo in het Khmer en het Vietnamees. Ik verbleef afgelopen 3 weken namelijk in Cambodja en Vietnam. Wat is het lang geleden dat ik jullie sprak! Ik had wel wat content voorbereid zoals deze ootd en hotshop. Ik studeerde enkele weken terug af, aan de Ehsal Management School en werd 24 jaar! Dus besloot ik dat alles te vieren met een reis naar het verre Oosten. Ik ging langs bij reisorganisatie Killroy (daarover een aparte post) en boekte een reis met G adventures naar Cambodja en Vietnam. Deze WoW is dan ook een specialleke. Ik geef jullie een kort overzicht van beide reizen. Eerst is Cambodja aan de beurt, let’s go!

Bangkok

Mijn eerste stop was Bangkok, je kan namelijk niet rechtstreeks naar Cambodja vliegen, je moet de Thaise grens overstreken. In Bangkok ontmoette ik mijn Duitste roommate, Tassie en de rest van de groep waar ik de eerste 10 dagen mee zou doorbrengen. Met mijn Duitste vriendin klikte het onmiddellijk. De rest van de groep was Brits en 19 jaar, wat het af en toe toch wat moeilijker maakte. Maar als je zo’n fantastische reis maakt, ben je daar niet zo hard mee bezig. Vorig jaar reisde ik naar Thailand met Hanne, Layla en Celine, ook daarover vind je een blogpost! Bangkok was me dus niet onbekend.

Cambodja

Siem Reap

Toen we de grens overstaken naar Cambodja dacht ik heel even: WTF heb ik nu weer gedaan. De grens was vuiler dan vuil, stoffig, liep vol met louche volk en boerderijdieren en de geur, geloof me: je wil het niet weten… Waar was ik aan begonnen? Onze gids waarschuwde ons dat Cambodja een ontwikkelingsland is en dat er ons dus wel een cultuurshock te wachten staat. Maar vier uur later waren we in Siem Reap en was ik aangenaam verrast. Siem Reap was geen supergrote stad, met een rivier die door de stad liep en veel groen.

Angkor

Op dag 2 in Siem Reap moesten we om 4 uur ’s ochtends opstaan om Angkor te bezoeken. Angkor is een gebied met erg veel tempels, wij gingen er drie bezoeken. Angkor Wat, The Tomb Raider Temple en The Bayon Temple. Dit was mijn favoriete uitstap in Cambodja. De tempels waren ongelofelijk mooi en indrukwekkend. De foto’s doen hen geen eer aan. Ik leerde hier ook erg veel over de geschiedenis van het hindoeïsme en het boeddhisme in Cambodja maar dat verhaal moet je me maar eens persoonlijk vragen. Mijn favoriete tempel was The Tomb Raider Temple, waar ze enkele scenes hebben opgenomen voor de film.

Angkor Wat

Tomb raider temple

Bayon temple

The Floating Village

Diezelfde dag nog had ik opeens erg veel energie, wat vreemd was aangezien ik al veel te lang wakker was en het klimaat in Cambodja extreem warm, vochtig, plakkerig en zwaar aanvoelt. Maar tijd voor een bezoek aan het drijvende dorp bij Siem Reap. Ik kon niet geloven dat er mensen nog in zo’n armoede leven met zo weinig comfort en bezittingen. Ik zag er een krokodillenboerderij (ja ik meen het) en mocht er met de boot varen van de gids! Het was echt een fantastische dag.

Phnom Penh

De hoofdstad Cambodja, Phnom Penh, was pure chaos en niet erg mooi. Wel leerde ik er de triestige geschiedenis over Pol Pot en zijn Khmer Rouge regime. We bezochten één van de vele killing fields waar Pol Pot bijna de helft van de Cambodjaanse bevolking uitroeide. Maar als ik hierover begin te schrijven, stop ik niet en gaan jullie misschien huilen. Wie meer wil weten mag me altijd een berichtje sturen! Iets lichter nu, we vierden de verjaardag van een groepslid door een boottocht langs de stad en een avondje uit.

Sihanoukville

Sihanoukville is de enige kuststad in Cambodja met een strand. Al moet ik eerlijk zijn en was het strand niet veel soeps. Het lag er erg vuil en je wordt er constant lastiggevallen door kinderen die wat willen verkopen. Maar de kust van Cambodja heeft ook heel wat mooie kleine eilandjes waar het wel netjes is, dus boekte ik een boottochtje met de andere G adventures groep! Ik stak ook een wenslantaarn de lucht in met mijn Duitse vriendin, werkelijk een magische dag!

Ik kan jullie nog duizend en een dingen vertellen over Cambodja maar samengevat vind ik het een prachtig land met zichtbaar nog heel wat problemen. Toch zag ik nooit mooiere tempels als die in Angkor. Zou ik nog terugkeren? Ja zeker wel! Ik vond het een heel leerrijke ervaring die me met beide voeten op de grond heeft gezet. Maar ik moet toeggeven dat Vietnam nog zoveel keer beter was, maar meer daarover volgende week in deel twee van deze WoW!

Zouden jullie geïnteresseerd zijn in een travelpost met tips, kosten en must-sees over Cambodja?

Veel liefs,

Flo

Share:
Written by Flo
Hi! Ik ben Flo, une petite Gantoise die behoorlijk veel passies heeft. Noem mij een beauty geek, & Other Stories addict, gamer en blogger. I love all of it!