Vietnam Halong Bay

Na een huwelijksfeest kon een huwelijksreis uiteraard niet uitblijven! Als bestemming gingen we voor Vietnam. Een land gekend voor de heerlijke keuken, het feeërieke Hoi An en de prachtige landschappen. Vietnam is ook nog niet zo’n populaire toeristenbestemming in Azië en dat trok ons wel aan!

Van Brussel naar Vietnam: Hanoi via Ho Chi Minh

Ik had enkele problemen met mijn reispaspoort (lees: ik had eigenlijk niet in de gaten dat mijn reispaspoort geen 6 maand meer geldig was), waardoor we helaas een halve week later pas konden beginnen aan onze Vietnam-reis. Een domper, zeker tijdens je honeymoon. Voor de omboeking moesten we dan ook een grote smak geld neertellen, maar we probeerden het niet aan ons hart te laten komen.

De meest efficiënte vliegreis bracht ons van Brussel naar Dubai en eenmaal aangekomen in Ho Chi Minh, namen we meteen een binnenlandse vlucht naar Hanoi.

Hanoi: 2 nachten

Het is belangrijk eerst eens te checken hoe het zit met de weersituatie in Vietnam. Het kan namelijk orkaanseizoen zijn in Centraal-Vietnam terwijl de zon volop schijnt in het Noorden. Daarom kozen wij ervoor om eerst in Hanoi te beginnen, om onze kansen op goed weer in elke regio te maximaliseren.

Hanoi train street
Hanoi Vietnam

Ha long bay cruise: 1 nacht

De meesten boeken vanuit Ha Long Bay een nachtje op een cruiseschip. Dat klinkt decadent, maar ik raad het wel aan! Ik vond het echt wel speciaal om op deze wondermooie wateren te ontwaken. Vergelijk wel op voorhand alle opties, zo heb je bijvoorbeeld schepen waar ’s avonds een stevig feestje ontluikt en op andere schepen gaat het er eerder gezellig relaxed aan toe.

Naast een nachtje op Ha Long Bay kan je er ook voor kiezen om een nachtje op Cat Ba Island te slapen, van hieruit zou je ook een prachtig zicht hebben op de baai. Door de slechte weersvoorspellingen hebben wij dit geskipt, waar ik achteraf wel spijt van had want het bleek wel mooi weer.

Ha Long Bay Vietnam

Avondrit met de slaapbus: Hanoi > Ha Giang

Na ons nachtje op het schip, gingen we nog even naar Hanoi om dan van daaruit om 21 uur de slaapbus te nemen naar Ha Giang. Dit werd helemaal geregeld door onze contactpersoon bij het hotel in Ha Giang. Aarzel dus zeker niet om je hotel te contacteren en hulp te vragen om er te geraken! Zeker als je hotel iets meer afgelegen is.

Vietnam slaapbus

Ha Giang: 2 nachten

We hebben Sa Pa overwogen, maar lazen dat het daar best wel druk kon zijn dus kozen we lastminute toch maar voor Ha Giang. Velen doen hier de Ha Giang loop, wij daarentegen zochten vooral de rust op en planden enkele wandelingetjes in. Overnachten deden we in Panhou lodge, wat ik echt wel een aanrader vind!

Ha Giang Vietnam

Avondrit met de slaapbus: Bac Hua >Tam Coc

Na onze dagen Ha Giang namen we terug de slaapbus, maar nu richting Tam Coc. Tam Coc is gelegen in Ninh Bing, wat ook wel de ‘Halong Bay’ van het vasteland wordt genoemd.

Ninh Binh: 3 nachten

Ninh Binh was een van mijn lievelingsplekken in Vietnam! Het charmeerde me zo hard dat we ter plaatse kozen om er 3 nachten te verblijven in plaats van 2 nachten. In Ninh Binh heb je zowel prachtige natuur als adembenemende tempels.

Ninh Binh
Bich Dong pagoda
Vietnam Ninh Binh

Hoi An: 1 nacht

Hoi An was bij ons lang een twijfelgeval door de weersituatie. Het was namelijk een van de slechtste seizoenen om de stad te bezoeken. Het weer zag er niet uit, maar we merkten al meerdere keren op dat de weersvoorspellingen niet overeen kwamen met de realiteit. Daarnaast hoorden we ook van veel mensen dat de stad echt een must visit was, dus het was een gokje waard! En ik moet zeggen; it was worth it! Hoi An in Vietnam is zo’n zalige stad. Je vindt hier heerlijke & hippe restaurantjes, kan hier zalig rondcruisen met een fiets, kan hier zelfs voor een betaalbare prijs op maat gemaakte kleren laten maken en overal vind je de sprookjesachtige lampionnen.

Hoi An Vietnam

Phu Quoc: 3 nachten

Onze reis in Vietnam sloten we af met enkele dagen relaxen aan het strand in Phu Quoc. Na al dat rondreizen, vinden we het zalig om onze reizen af te sluiten met zon, zee en strand. Ik heb ervan genoten, maar achteraf gezien vond ik het niet waard om hiervoor een binnenlandse vlucht te nemen. Phu Quoc stelde vooral teleur omdat het eiland bezaaid is met stranden die ongelofelijk vervuild waren. Wanneer je naar publieke stranden trekt, word je helaas geconfronteerd met zo-veel afval. We vonden het echt schrijnend dat de stranden er zo bij lagen.

Phu Quoc Vietnam

Meer reisinspiratie?

Share:
Wendy
Written by Wendy
30 - Ambitieus - Indonesische roots - Enthousiaste eeuwige twijfelaar Creatieveling met een full-time job in digitale marketing - Vult haar verlofdagen met reizen. Verliefd op desserts, all things aesthetic & mijn furry babies. Send me your love: wendy@shadesofghent.be