Doornik komt misschien niet meteen in je op als je denkt aan een weekendje weg in eigen land. Bij ons was dat ook het geval, maar toch zijn we daar beland en we delen graag onze ervaringen met jou 😉

Ons verblijf

Doordat er ook een hond bij het reisgezelschap zat, waren we op zoek naar een hondvriendelijke verblijfplaats. Dat vonden we in Thimougies via Booking.com. Met vier personen betaalden we € 235, dus dat was per persoon € 58.75 voor twee nachten. Heel betaalbaar, dus.

Wij hebben een fijn verblijf gehad en zowel voor als tijdens ons verblijf was er goede opvolging van de eigenares. Op vrijdag werden we ’s avonds ontvangen, en op zondag konden we later uitchecken en de hond nog even daar laten.

Het was wel een klein appartement met slechts één slaapkamer, dus als je met iemand bent die op zoek is naar een huisje om ook overdag te vertoeven of als je niet graag in dezelfde slaapkamer ligt als je reisgenoten, dan is dit niet zo ideaal. Er is wel een gezellig terrasje en een tof binnenkoertje waar je even kan uitblazen, maar met vier ter plaatse kubben lukt niet. Als je eerder, zoals ons, op pad gaat overdag en er enkel komt om te slapen dan is het perfect.

Doornik - verblijf
Doornik verblijf

Verken Doornik centrum

Als je in Doornik toekomt, ga je best rechtstreeks naar het ‘point touristique’. Je krijgt een boekje met een wandeling in, om de oudste stad van België te leren kennen en zo de vijf torens te bewonderen. Wij deden de hele wandeling en hebben zo een groot stuk van Doornik kunnen meepikken, ook plekjes waar je normaal niet zou komen als je wat rondwandelt in het stadscentrum.

Wij parkeerden op de grote markt. (tip: gratis op feestdagen!)

Wij hebben geen bezoekje gebracht aan de toren en hebben vooral buiten rondgewandeld. Maar wil je graag een mooi uitzicht over Doornik? Reserveer dan zeker een plekje online en ga helemaal naar boven.

Op het moment dat wij er waren, was er in het hele centrum een mondmaskerplicht. Check dus zeker eens wat de status is als jij gaat en neem een aangenaam mondmasker mee, als die nog steeds nodig zijn.

Doornik centrum
Doornik - centrum

Op ons pad kwamen we ook Pont des Trous tegen, enfin wat er nog van over blijft… De brug wordt namelijk gereconstrueerd en zoals je hierboven ziet blijft er niet veel meer van over. Blijkbaar was hier veel hetze over en we kunnen al snappen waarom. Veel authenticiteit blijft er op die manier niet echt over.

De eerste avond hebben we op het appartement gegeten, maar de tweede avond besloten we om in Doornik centrum iets te zoeken. Naïef als we waren dachten we dat het wel los ging lopen en begonnen we pas een uur op voorhand te zoeken naar een restaurant. Doe ons zeker niet na, want een hele hoop restaurants zaten al vol! We raden je dus heel erg aan om op voorhand een restaurant te boeken. Na wat teleurgestelde telefoontjes kwamen we uiteindelijk terecht bij Trolls & Bush!

Restauranttip: Trolls & Bush

We kwamen heel toevallig bij Trolls & Bush terecht. Het was er lekker en redelijk goedkoop! Vooral onze mannen waren in de wolken, want deze plek is vooral bekend om al zijn soorten bier. Geen nood als je geen bierdrinker bent, je hebt er ook andere lekkere (alcoholvrije) alternatieven.

Het adres: Ghyssegnies 15, 7904 Leuze-en-Hainaut

Trolls & Bush

Meng jij je niet graag tussen anderen tijdens de corona-tijden? Dan kan je een gezellige picknick plannen terwijl de avondzon nog mooi gloeit. In de buurt van Thimougies zijn er tal van prachtige plekjes waar je even tot rust kan komen met een glaasje. Wij hadden voor de gelegenheid flesjes Bordeaux wijn mee. Wij kunnen vooral genieten van een glaasje witte wijn op een zonnige dag. Daarbovenop heb je veel lekkere flessen Bordeaux wijn die heel betaalbaar zijn! Wi(j)n-wi(j)n 😉

Activiteiten in Doornik

Aquatournai

In Doornik moet je niet zijn voor een arsenaal aan activiteiten. We gingen sowieso wandelen tijdens dit weekend, maar het was redelijk warm dus we gingen op zoek naar wateractiviteiten. Een zware tegenvaller! We vonden enkel Aquatournai en eenmaal daar bleek het niet meer dan een zwembad met enkele glijbanen. Naast het zwembad had je ook nog het meer, maar er was geen mogelijkheid om ernaast te liggen. Daarnaast had je ook nog waterpedalo’s, maar die waren pas open vanaf 14 uur. Van waterpret kwam er dus niet veel in huis.

Naast dit ‘waterparadijs’, vonden we ook nog het Ecopark. Dat is naast Aquatournai gelegen en zag er best wel leuk uit! Als we niet zo gefocust waren op die wateractiviteit hadden we dit misschien wel gedaan.

Wandelingen

De vlucht van de kievit in Velaines – 11,3 km

Je start de wandeling aan de parochiekerk Saint-Martin op la place de Velaines. Velaines is een deelgemeente van Celles in het arrondissement Doornik. Tijdens de wandeling bendadrukken een paar typische oude boerderijen samen met het weidse uitzicht het landelijke karakter van Velaines.

Doornik wandeling
Doornik wandelen

Promenade de Fermes – 12km

Another day, another hike! Je start de wandeling de fermes op ‘la place de Thimougies’. De naam van de wandeling geeft het al een beetje weg, je komt onderweg verschillende mooie boerderijen tegen. 😉

Je vindt de wandeling hier.

Doornik wandelen

Ben jij al eens in Doornik geweest of staat het op jouw lijstje? Laat dan zeker een reactie achter onder deze blogpost.

Liefs,
Wendy & Louise

Disclaimer: deze blogpost bevat een samenwerking, maar dat beïnvloedt in geen geval de eerlijkheid en oprechtheid waarmee dit artikel tot stand kwam.